Molli ja Kumma -draamaprojekti
31.3.2021 Kirjoittanut: Mollin Maailma
Molli ja Kumma -draamaprojekti vapauttaa luovuuden ja auttaa tutustumaan tunteisiin! Projektin on ideoinut Tiina Perämäki. Projektiin liittyvän laulun nuotteineen löydät tehtävätiedostosta, jonka voit tulostaa pdf-muodossa alta. Kuvat Tiina Perämäki.
Näin draamaprojektin voi toteuttaa:
- Luetaan Molli ja Kumma -kirja. Sen jälkeen kirja jaetaan kolmeen kokonaisuuteen, jotka työstetään draaman keinoin ja tunnekasvatuksen näkökulmasta.
- Kerrataan tarinan pääkohdat yhdessä lasten kanssa omin sanoin. Sen jälkeen aikuiset esittävät tarinan lapsille. Rekvisiitta voi olla viitteellistä ja asuina toimia viltit ja viitat. Tarina esitetään omin, improvisoiduin vuorosanoin korostaen tarinan kannalta tärkeitä juonikäänteitä ja nostaen esiin erityisen vahvasti jokaiseen osioon liittyvät tunnetilat.
- Sen jälkeen on lasten vuoro. Lapset jaetaan 2–3 oppilaan ryhmiin ja he saavat harjoitella oman versionsa. Kaikki pääsevät esittämään ja kaikki harjoittelevat myös tärkeää yleisönä olemisen taitoa. Jokaisen pikkuesityksen aluksi ”teatterikello” soi kolmesti ja yleisö hiljenee seuraamaan alkavaa esitystä. Kun kulloisetkin esitykset on nähty ja aplodit annettu, pohditaan vielä yhdessä, mitkä tunteet juuri esitetyssä kohtauksessa olivat läsnä. Mikä tunteen oli aiheuttanut? Mitä siitä seurasi? jne.
- Keskustelua tunteista: Mistä tunteen tunnistaa? Miten tunne kuuluu? Miten tunne näkyy ulospäin? Missä tunne tuntuu kehossa? Mikä sai Mollin surulliseksi? Voiko sinulle käydä samoin?
- Kirjan ensimmäisen osan kohtaukset voi esittää myös ulkona. On mukava kulkea ja hämmästellä jalanjälkiä sekä seurata niitä kohti metsää.
- Laulakaa tunnelaulu, johon voi vaihtaa aina käsittelyssä olleiden tunteiden nimet englanniksi. Näin saadaan varhennetun englannin yksi osa-alue yhdistettyä draamaprojektiin. Jokainen draamakerta päätettiin tähän lauluun.
Laulu
Mitä kuuluu, miltä tuntuu, how are you?
Mikä olo, mikä fiilis, how are you?
I am angry, I’m sad.
I am angry, I’m sad.
Leikki
Kysymysten kohdalla katsotaan toista silmiin ja tunnesanojen kohdalla esitetään ko. tunnetta ilmein ja elein.